Hemofilian kanssa eläminen

Urheilu ja elämäntavat

Hemofiliapotilaalle on erityisen tärkeää, että fyysinen kunto, tasapaino ja jäsenten liikkuvuus ovat hyvät ja että ylipainoa ei ole.

Ylipaino rasittaa varsinkin alaraajojen niveliä ja lihaksia sekä aiheuttaa lisääntyneen vuotoriskin. Ylipainon välttäminen ja mahdollisimman hyvä fyysinen kunto ja sen ylläpito on hemofiliapotilailla erityisen tärkeä tavoite. Ylipainon ennaltaehkäisy ja hoito tulee aloittaa mahdollisimman aikaisin, jo lapsuudessa. Esimerkiksi vanhempien ylipaino on riskitekijä myös lapsien painolle.

Käytä maalaisjärkeä myös vapaa-aikanasi. Esimerkiksi humalahakuinen alkoholinkäyttö lisää verenvuotovaaraa monistakin syistä.

Säännöllisestä fyysisestä harjoittelusta on monia hyötyjä terveyden ja vuotojen ehkäisyn kannalta:

  • lihakset ja jänteet vahvistuvat, jäsenten liikkuvuus paranee ja vuotoriski vähenee
  • koordinaatio ja tasapaino paranevat, mikä suojaa niveliä
  • hyvä fyysinen kunto helpottaa arjessa jaksamista
  • stressi ja jännittäminen vähenevät
  • normaalipainon säilyttäminen helpottuu

Ennen kuin aloitat säännöllisen harjoittelun tai urheiluharrastuksen on sinun hyvä keskustella hemofilialääkärisi kanssa. Fysioterapeutti voi kartoittaa tilanteesi ja laatia yksilöllisen harjoitusohjelman sekä neuvoa, millaiset urheiluharrastukset ja -lajit sopivat sinulle parhaiten. Kokeilemalla eri liikuntalajeja löydät kiinnostavan ja itsellesi sopivan lajin.

Joukkuelajit ovat eduksi lasten ja nuorten kasvamisen ja sosiaalisten taitojen kehittäjinä. Kannattaa kuitenkin välttää voimakasta vartalokontaktia sisältäviä lajeja, sillä niissä on suurentunut verenvuodon riski.

Muista urheillessa:

  • käytä harjoitusten yhteydessä ennaltaehkäisevää hyytymistekijävalmistetta suojautuaksesi parhaiten verenvuodoilta
  • käytä tukevia kenkiä, oikeanlaisia varusteita sekä suojaimia ja pidä huolta alkulämmittelystä
  • noudata urheilulajin sääntöjä ja vältä joukkuelajeissa voimakkaita vartalokontakteja
  • opettele lajisi hyvin ja käytä oikeaa tekniikkaa, jotta loukkaantumisvaara olisi mahdollisimman pieni
  • älä koskaan harjoittele, jos olet loukannut itsesi tai olet toipilaana
  • harkitse lajin vaihtoa jos loukkaannut usein

Lue lisää:

  • Mitä hemofilia on?
    Opi ymmärtämään sairauttasi paremmin
  • Hoito ja seuranta
    Tunne tautisi hallinnan kulmakivet
  • Arki hemofilian kanssa
    Pelkällä maalaisjärjellä pääsee jo pitkälle